NIEMCEWICZ- ŚPIEWY HISTORYCZNE Petersburg 1876 z illustracyami wg rysunków Juljana Kossaka i Henryka Pillatego, i muz. F. Lessla

  • Dodaj recenzję:
  • Kod: 10708
  • Dostępność: Jest Jest  (1 szt.)

  • Historia ceny
  • szt.
  • 2 799,00 zł

NIEMCEWICZ- ŚPIEWY HISTORYCZNE Petersburg 1876 z illustracyami wg rysunków Juljana Kossaka i Henryka Pillatego, i muz. F. Lessla

NIEMCEWICZ Julian Ursyn (1758-1841)

ŚPIEWY HISTORYCZNE

Z illustracyami według rysunków Juliusza Kossaka i Henryka Pillatiego i muzyką F. Lessla…,

współopr.:

Muzyka do śpiewów historycznych J.U. Niemcewicza. Petersburg i Moskwa: B.M. Wolff, 1876 i 1860. 

str. XV (w tym całostronicowy frontispis w drzeworycie), [1], 296, 35 il. (drzeworyty); 40 k. (nuty w litografii), format 19,5x28 cm

Dzieło z kanonu polskiej literatury patriotycznej XIX w.

Cykl pieśni historyczno-patriotycznych autorstwa J.U. Niemcewicza wydany w 1816 roku, tworzący wyidealizowaną wizję przeszłości Polski.
Dzieło swe Niemcewicz pisał w latach 1808 – 1810 na zamówienie Towarzystwa Przyjaciół Nauk, którego sam został prezesem w 1827 roku.
Dzieło składa się z 32 utworów poświęconych ważniejszym postaciom historycznym (głównie władcom) oraz istotnym wydarzeniom z historii Polski. Tytuły poszczególnych pieśni (rozdziałów) to m.in.: Bogurodzica (w przekazie krakowskim, 13 – zwrotkowym, inaugurującym cykl), Bolesław Chrobry, Zawisza Czarny, Pogrzeb księcia Józefa Poniatowskiego (pieśń zamykająca całość). Jak widać, Niemcewicz skomponował dzieło tak, aby dawało syntezujący obraz dziejów „państwa Polan”.
Śpiewy napisane są precyzyjnym, jednoznacznym językiem. Realizują postulat klasycystycznego dydaktyzmu uwidaczniającego się w podtrzymaniu świadomości narodowej poprzez aktualizację wiedzy o przeszłości Polski, przy czym owo przypominanie opierało się na kształtowaniu obrazu uproszczonego, dzięki czemu łatwiej zapadał w pamięć a jego popularyzacja stawała się szersza. Dlatego też konstrukcja pieśni ma charakter nieskomplikowany (oczywiście nie licząc Bogurodzicy stanowiącej swoistą inwokację), widać dążenie do prostoty znamienne dla oświeceniowego klasycyzmu.
Z ilustracyami według rysunków Juliana Kossaka i Henryka Pillatego i muzyką F. Lessla, Beydale, F. Kochanowskiej, K. Kurpińskiego, L. Potockiej, S. Parisa, Szymanowskiej, W. Rzewuskiego, T. Skibickiego, Hr. Zamojskiej, Deszczyńskiego, K. Narbutownej, Hr. Chodkiewiczowej, KS. Wurtembergskiej.

TWARDA OPRAWA PEŁNA SKÓRA WSPÓŁCZESNA STYLIZOWANA NA EPOKĘ, PŁASKI GRZBIET Z TŁOCZENIAMI I ZŁOCENIA,MI NA OKŁADKACH OZDOBNE ŚLEPO TŁOCZONE LINIE TWORZĄCE BODIURY, W NAROŻNIKACH DUŻE DEKORACYJNE ZŁOCENIA. OZDOBNY RĘCZNIE BARWIONY PAPIER MARMURKOWY NA WYKLEJKACH. WNĘTRZA OKŁADEK WYKOŃCZONE MISTERNĄ OZDOBNĄ ROLKĄ TŁOCZONĄ NA ŚLEPO. OBCIĘCIA KART BARWIONE ZŁOCONE W EPOCE.

Stan DB/ drobne zaplamienia, miejscami rdzawe plamki [foxing], EFEKTOWNA OPRAWA