KREJCA- TECHNIKI SZTUK GRAFICZNYCH
TECHNOLOGIA .GRAFIKA ARTYSTYCZNA.
Ales Krejca
TECHNIKI SZTUK GRAFICZNYCH
PODRĘCZNIK METOD WARSZTATOWYCH I HISTORII GRAFIKI ARTYSTYCZNYEJ
Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe 1984, str. 200, 95 ilustracji czarno-białych i XXXII kolorowe, format 21 x 30, oprawa twarda płótno z obwolutą
Spis treści:
Przedmowa
OGÓLNE POJĘCIA I ZASADY
Czym jest grafika?
Grafika oryginalna i reprodukcyjna, artystyczna i użytkowa
Druk, negatyw (forma drukarska), odbitka
Stany druku
Sygnowanie odbitek
Nakłady i limit druku
Grafika barwna
Farby drukarskie
Papier drukowy
Techniki stosowane w grafice artystycznej
I. DRUK WYPUKŁY
TECHNIKA PRZYGOTOWANIA I OPRACOWANIA FORMY W DRUKU WYPUKŁYM
Kamienioryt Drzeworyt Rozwój drzeworytu Technika drzeworytu Przygotowanie negatywu (klocka drzeworytniczego) Przenoszenie rysunku na negatyw Wycinanie rysunku Drzeworyt sztorcowy Rozwój drzeworytu sztorcowego Technika drzeworytu sztorcowego Przygotowanie formy (negatywu) Przenoszenie rysunku Rycie (grawerowanie) Fotoksylografia Kredoryt Linoryt Technika groszkowania Metaloryt Ołowioryt Cynkoryt
TECHNIKA DRUKU WYPUKŁEGO
Druk ręczny Druk mechaniczny Druk wypukły na prasie miedziorytniczej Druk wypukły na prasie litograficznej Błędy druku
DRUK WYPUKŁY BARWNY
Drzeworyt światłocieniowy (chiaroscuro) Drzeworyt barwny Druk farbami olejnymi Druk farbami wodnymi Pasowanie kolorów (druk łączny)
NIETYPOWE METODY DRUKU WYPUKŁEGO
Druk strukturalny (montażowy) i naturalny Frottage Druk reliefowy wypukły
II. DRUK WKLĘSŁY
TECHNIKA PRZYGOTOWANIA I OPRACOWANIA FORMY W DRUKU WKLĘSŁYM
Sztychy wklęsłodrukowe Miedzioryt Rozwój miedziorytu Technika miedziorytu Przygotowanie płyty metalowej do grawerowania Przenoszenie rysunku Wykonanie rytu Staloryt Ryt punktowany Ryt puncowany Suchoryt Sposób kredkowy (mechaniczny) Mezzotinta Nacinanie płyty Rysunek mezzotintowy Kwasoryty wklęsłodrukowe Akwaforta Rozwój akwaforty Technika akwaforty Przygotowanie płyty metalowej Przygotowanie werniksu Werniks twardy Nakładanie werniksu Wykonanie szkicu i przeniesienie go na werniks Rycie rysunku w werniksie Wytrawianie rysunku Środki trawiące Różnicowanie rysunku przez trawienie Akwaforta punktowana Sposób kredkowy (maniere de crayon) Akwaforta groszkowana Miękki werniks (vernis mou) Przygotowanie płyty i warstwy werniksu Nanoszenie miękkiego werniksu Przenoszenie rysunku Rysowanie na werniksie Trawienie Poprawianie wytrawionego rysunku Akwaforta na kruchym werniksie Przygotowanie i nanoszenie werniksu na płytę Technika rysunku Trawienie Akwatinta (kwasoryt płaszczyznowy) Przygotowanie płyty akwatintowej Napylanie powierzchni płyty Zapiekanie ziarna Inne rodzaje ziarna akwatintowego Nanoszenie rysunku Akwatinta bez rysunku linearnego Akwatinta z rysunkiem linearnym Akwatinta trawiona jednorazowo Trawienie akwatinty Czasy trawienia Mezzo-akwatinta Kwasoryt kredkowy (Z wykorzystaniem światłoczulego asfaltu) Techniki odpryskowe (reservage) Odprysk atramentowy Pozytywowy odprysk temperowy Negatywowy odprysk atramentowy Negatywowy odprysk tuszowy Negatywowy odprysk kredkowy Odprysk olejowy Akwaforta lawowana Lepki werniks Lawowanie pastą trawiącą na płycie miedzianej Lawowanie na cynku Lawowanie farbą olejną Negatywowe lawowanie Kwasoryt bezpośredni Heliograwiura Pierwotna metoda pracy Łączenie różnych technik druku wklęsłego
TECHNIKA DRUKU WKLĘSŁEGO
Urządzenia drukarskie Farba drukarska Nakładanie farby na płytę Papier miedziorytniczy Nieprawidłowości występujące w druku wklęsłym
DRUK WKLĘSŁY BARWNY
Druk dwu- i wielobarwny Zieglerografia (miękki barwny werniks) Farby miedziorytnicze Zakładanie papieru
NIETYPOWE METODY DRUKU WKLĘSŁEGO
Tak zwana technika kombinowana Reliefowy druk wklęsły
III. DRUK PŁASKI
TECHNIKA PRZYGOTOWANIA I OPRACOWANIA FORM W DRUKU PŁASKIM
Litografia (kamieniodruk) Rozwój litografii Technika litografii Kamień litograficzny Szlifowanie kamieni Wygładzanie kamieni Ziarnowanie kamieni Nanoszenie rysunku Technika rysunku Litografia tuszowa Metoda piórowa Metoda pędzlowa Metoda punktowania Metoda prószenia Akwatinta na kamieniu Litograficzna metoda odprysku Litografia kredkowa Technika wcierania Technika ołówkowa Technika tamponowa Litografia lawowana Mezzotinta na kamieniu Autografia (przedruk) Przygotowanie papieru przedrukowego Przedruk rysunku autograficznego Inne formy przedruku Fotolitografia Środki pomocnicze do pracy w kamieniu Preparowanie rysunku litograficznego Przebieg prac Chemikalia używane do preparowania kamienia Korekty rysunku po spreparowaniu kamienia
KOMBINACJA DRUKU PŁASKIEGO I WKLĘSŁEGO
Sztych litograficzny (grawiura w kamieniu) Kwasoryt litograficzny
DRUK PLASKI BARWNY
Poddruk Litografia światłocieniowa Litografia barwna Zakładanie papieru
TECHNIKA DRUKU LITOGRAFICZNEGO
Warsztat litograficzny Proces druku Błędy druku
INNE TECHNIKI DRUKU PŁASKIEGO
Algrafia Autorski druk offsetowy Preparowanie rysunku Druk offsetowy Światłodruku
IV. DRUK SITOWY
Rozwój druku sitowego Serigrafia
TECHNIKA PRZYGOTOWANIA I OPRACOWANIA SERIGRAFICZNYCH FORM DRUKARSKICH
Sporządzanie ram Rodzaje siatek Napinanie i przytwierdzanie siatek Sporządzanie szablonów serigraficznych Serigrafia przykrywana Serigrafia wymywan Serigrafia wycinana Fotoserigrafia (techniki polegające na użyciu warstw światłoczułych) Światłoczuła warstwa żelatynowa Światłoczuła warstwa poliwinylowoalkoholowa (PVA) Kopiowanie Wywoływanie
TECHNIKA DRUKU SERIGRAFICZNEGO
Urządzenia potrzebne do druku Ścieracz sitodrukowy {rakiel} Farby sitodrukowe Proces druku Csuwanie szablonu
PERYFERYJNE OBSZARY GRAFIKI
Elementy malarskie w technikach graficznych Malarstwo przy użyciu szablonów (pochoir) Monotypia Fotografia w technikach graficznych Druki fotograficzne Cliche-verre
PORADY DLA KOLEKCJONERÓW
Przechowywanie odbitek graficznych
Oprawianie grafik
Identyfikacja grafik
Rozróżnianie technik graficznych
BIBLIOGRAFIA
NAJWAŻNIEJSZE PUBLICZNE ZBIORY GRAFIKI
SPIS REPRODUKOWANYCH PRAC GRAFICZNYCH
INDEKS OSÓB
STAN BDB-