CHŁĘDOWSKI K.
ROKOKO WE WŁOSZECH
CHŁĘDOWSKI K.
ROKOKO WE WŁOSZECH
Ludzie- Literatura- Sztuka
Warszawa- Lublin- Lódź- Kraków, br. [ca 1915], Nakladem Gebethnera i Wolffa, G.Gebethner i Spółka New York, str. 582 [1], 45 k. tablic z ilustr.; format 17x24cm;
Obszena, bogato ilustrowana monografia tematu. .
Rozdziały:
Przewodnie prądy
Pietro Metastazjo
Rokoko w Wenecji
Carlo Goldini
Bracia Gozzi
Francesco Albergati
Weneckie malarstwo
Rosalba Carriera
Casanova
Alfieri i hrabina d`Albany
Rzym w drugiej połowie XVIII w.
Papa Lambertini
Klemens XIV
Kolekcjonerzy
Artyści w Rzymie
Papa Braschi
Canova
Ugo Foscolo
Lord Byron we Włoszech
TWARDA OPRAWA PÓŁPERGAMINOWA Z EPOKI, GRZBIET Z WYPUKŁYMI ZWIĘZAMI, BARWIONYMI TŁOCZENIAMI I ZŁOCENIAMI. KARTON MARMORYZOWANY. GÓRNE OBCIĘCIE MARMORYZOWANE. OZDOBNE WYKLEJKI. FUTERAŁ OCHRONNY.
Autorem oprawy jest prawdopodobnie słynny introligator warszawski Franciszek Joachim Radziszewski (1876-1941) [brak sygnatury].
Jego sztuka szła niejako pod prąd nowoczesnym tendencjom artystycznym. Jego indywidualny styl ukształtował się pod wpływem angielskich idei sięgania do korzeni rzemiosł, do sztuki średniowiecznej. To mieszanka estetyki średniowiecznej, oprawy klasycystycznej i empirowej z elementami sztuki narodowej - folkloru zakopiańskiego. Charakterystyczne dla jego prac są liczne tłoczenia złotem, własnoręcznie zaprojektowanymi tłokami o fantazyjnym rysunku motywów roślinnych, zwierzęcych bądź symbolicznych. Filigranowe złocenia wykonywane na barwnym, zwykle czerwonym i zielonym tle dawały oprawom efekt barwności, mimo iż same oprawy introligator wykonywał zwykle z naturalnej, cielęcej skóry.
"Radziszewski był największym polskim mistrzem introligatosrskiej skóroplastyki". Źródło: W. Łysiak, "Empireum" t. I. str. 102, Wyd. Nobilis, Warszawa 2004
Stan BDB/ etui z otarciami, górna część pudełka luzem, poza tym PIĘKNY EGZEMPLARZ