HOHE FRIEDRICH - POŻEGNANIE POLAKÓW Z OJCZYZNĄ litografia po 1831
HOHE FRIEDRICH - POŻEGNANIE POLAKÓW Z OJCZYZNĄ
według D. Montena, wyd. E S. Hanfstaengel, Monachium, po 1831r.
Litografia oprawiona w ramę. format: 40,3x47,5 rama: 45,3x52,5 cm.
Sygn. pod ramką z lewej: Gemalt von Diedr. Monten; pośrodku: Gedr. bey Fr. Hanfstaengl; z prawej: Stein gez. v. Friedr. Hohe.. Napis pod kompozycją: DER POLEN ABSCHIED VOM VATERI.ANDE (1831) ADIEU DES POLONA1S A LEUR PATRIE.
Grafika symbolizująca upadek Powstania Listopadowego przedstawienie przekroczenia przez Wojsko Królestwa Polskiego granicy pruskiej pod Jastrzębiem koło Brodnicy i złożenie kapitulacji w dniu 5 października 1831.
Rzadkie!
Autorem litografii był Friedrich Hohe (1802-1870), litograf, rytownik i malarz działający w Monachium. Od 1823 poświęcił się litografii, powielając w tej technice głównie dzieła malarstwa dawnego i współczesnego. W 1835 przyłączył się do swego przyjaciela Franza Serapha Hanfstaengla, z którym współpracował przy wydawaniu litografowanych plansz ukazujących obrazy z Galerii Drezdeńskiej. Najbardziej znaną pracą Hohego jest Wjazd króla Grecji Ottona do Nafplionu (Nauplionu) według obrazu Petera von Hessa. Obraz Montena inspirował także innych artystów ukazujących popowstaniowe nastroje Polaków. Do tego ujęcia odwołują się np. symboliczne kompozycje ukazujące pod postaciami zasmuconych córek i ojca żal po stracie ojczyzny (Poland, staloryt Edwarda Findena, i Der Polen Abschied vom Vaterlande - Pożegnanie Polaków z ojczyzną, kolorowana litografia wydana w Berlinie). Podobną rozpacz i za-dumę obrazują litografie zatytułowane Des Polen Klage (Skarga Polaka) [...]". [Opis z katalogu: Solidarność 1830. Niemcy i Polacy po Powstaniu Listopadowym. Zamek Królewski na Wawelu , Muzeum Europaischer Kulturen - Staatliche Museen zu Berlin 2006]"
Stan zachowania: litografia zakurzona, dolna część ramy zasłania częściowo tytuł ryciny, niewielkie naddarcia i niewielki ubytek dolnego marginesu ze szkodą dla tytułu litografii, naddarcie lewego marginesu, niewielki ślad zalania dolnego, prawego narożnika.